Sugen på en riktig shoppingupplevelse? Då får du inte missa EKO:- Stormarknads gigantiska varuhus som öppnar på Pål Jungs Hage Handelsplats onsdagen den 18 oktober. Här mixas välkända märkesvaror från fackhandeln med utvalda produkter till stormarknadspriser – och allt är billigare än du är van vid.
Ett helt nytt koncept kommer till länet när EKO:- Stormarknad öppnar sin 13:e sverigebutik på Pål Jungs Hage Handelsplats i Nyköping. Koncernens vd, Ted Berggren, ser fram emot att introducera det unika konceptet för regionen.
– EKO:- för oss betyder ekonomisk. Det innebär att du handlar utvalda produkter riktigt prisvärt hos oss. Vare sig du väljer hårschampot från trendigaste frisörmärket eller schampot för en tia, eller om du väljer lyxdeodoranten med taxfreekänsla framför den med varuhusfeeling.
På EKO:- hittar du alltså en helt unik kombination av märkesvaror och utvalda lågprisprodukter, säger Ted Berggren.
– Men, säger han bestämt, någon traditionell lågpriskedja är vi inte. Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet. Det funkar inte för oss. Vi vill genomgående erbjuda bra varor.
EKO:- Stormarknad ägs av familjen Bergendahl sedan mitten av 70-talet. Det är samma ägare som till City Gross, Glitter och Granit. Det nya varuhuset i Nyköping erbjuder hela 7 000 kvadratmeter – alltså gott om plats för en riktig shoppingupplevelse.
– Vi vill att ett besök hos oss ska vara mer än ”att åka och handla” – det ska vara en upplevelse! Det är roligt och överraskande att vandra runt bland butikens olika avdelningar, som erbjuder allt från lyxig taxfree-känsla för att sedan kliva in stormarknadens utbud av exempelvis tvätt-, rengörings- och städprodukter. Det blir en upplevelse av lyxshopping och lågpris på en och samma gång.
En unik avdelning är den stora Santa Maria-avdelningen, som är en av de största i Sverige och där man hittar smaker från hela världen. Här köper du bland annat allt inför taco-kvällen till riktigt bra priser, berättar Ted Berggren.
– Det finns en stor trygghet bakom EKO:-, säger Ted. Vi har koll på produkterna vi säljer och vi jobbar endast med leverantörer som följer svenska regler.
I samma princip bottnar valet av leksaker.
– Bara leksaksavdelningen på EKO:- är större än en vanlig leksaksbutik och har stora ytor för Disney och LEGO, fast till ett lägre pris. Ungarna älskar att komma hit och älskar också vårt Godisland med lösviktsgodis med över 200 sorter i premiumsegmentet och till ett överraskande lågt pris, säger Ted och berättar om den kramgoa maskoten Nallvin som går hem hos barnen.