Historia

Ett dansgolv la grunden…

Allt startade 1964 I Fjälkinge när Bertil Håkansson ville sälja prylar och öppna landets första stormarknad. Bästa platsen var en gammal dansrotunda. Denna något ovanliga butik döptes till EKO-hallen och blev en föregångare I Sverige när det gäller att handla ekonomiskt.
På 70-talet sålde Bertil Håkansson Ekohallen till familjeägda Bergendahlskoncernen.
På 80-talet satsades det vidare och Sveriges då största stormarknad på hela 4000 kvadratmeter invigdes I byn Fjälkinge. En satsning som kostade 14 miljoner i nybyggnation och var en stor satsning för Bergendahlskoncernen på den tiden. Ytterligare utbyggnationer gjordes och stormarknaden som affärside fick sitt genomslag på riktigt. Ytterligare stormarknader etablerades och snart bestod EKO-kedjan av tiotal butiker.
Under 2000-talet gjordes flera konceptförändringar då omvärlden samt detaljhandeln förändrades och 2006 bildades EKO-gruppen Hässleholm AB för att tillåta EKOs unikitet framåt med sitt unika koncept. EKO valde att sakta men säkert förändra konceptet och vända sig än mer mot kvinnans köpintressen. Avdelningar med såväl salongsprodukter, blommor och heminredning fick utökad butiksyta.
Framgången lät inte vänta på sig och 2015 fick den lila loggan se ljuset. Butiken I Fjälkinge blev sätet för ett nytt huvudkontor och butiken I Kalmar invigdes enligt det nya koncept.
Därefter har kedjan haft en dynamisk tillväxt med Västerås (2017) och Örebro (2019).
Expansionstakten är fortsatt proaktiv och vi tror fortfarande att det är fötter I butik som gör skillnad. Sundsvall är nästa butik på Sverigekartan och vi fortsätter erbjuda “kända varumärken-låga priser”.